Les- en leerplandoelen

koepel/net:   VVKSO
leerplancode: 2012/014

5 Leerplandoelen

 

Informatieverwerving en verwerking

1 Onder begeleiding en in concrete situaties relevante en toegankelijke informatie vinden en selecteren uit:

• gesproken teksten;

• geschreven teksten;

• beeldmateriaal;

• ICT-bronnen;

• tabellen, grafieken, diagrammen en kaarten.

 

2 Onder begeleiding en in concrete situaties relevante en toegankelijke informatie gebruiken.

• concrete informatie uit gesproken teksten;

• concrete informatie uit geschreven teksten;

• concrete informatie uit beeldmateriaal;

• concrete informatie uit ICT-bronnen;

• concrete informatie uit tabellen, grafieken, diagrammen en kaarten.

 

Probleemoplossend denken

9 Onder begeleiding en in relevante concrete situaties grootheden schatten, meten, berekenen en herleiden.

 

Individueel werk

11 Onder begeleiding opdrachten van beperkte omvang en van relatief korte duur individueel realiseren via volgende stappen:

• de organisatie;

• de uitvoering;

• de reflectie;

• de bijsturing.

 

Maatschappelijke participatie

15 Het eigen dagelijkse leven organiseren.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

De leerlingen kunnen aandachtig luisteren naar de instructies van de leerkracht.

De leerlingen kunnen de basishandelingen met de computer (aanzetten, naar een website gaan).

De leerlingen kunnen via een tool die ze niet kennen een antwoord geven op een poll. 

De leerlingen kunnen gericht kijken en luisteren naar een video.

De leerlingen kunnen informatie uit een video halen, selecteren.

De leerlingen nemen er een stappenplan bij indien ze dit nodig vinden.

De leerlingen kennen de belangrijkste gegevens over het behalen van een rijbewijs B en een rijbewijs A3, voor auto en bromfiets klasse B. 

De leerlingen kunnen doelgericht informatie opzoeken van een website (De Lijn, NMBS)

De leerlingen kunnen een route plannen met het openbaar vervoer met de juiste tijdstippen en busnummers.

De leerlingen kunnen de kostprijs berekenen van een uitstap met het openbaar vervoer. 

De leerlingen kunnen indien nodig zelf het initiatief nemen om informatie op te zoeken dat ze willen weten.

De leerlingen kunnen de windrichtingen correct gebruiken. 

De leerlingen kennen de belangrijkste verplichtingen voor het besturen van een fiets. 

De leerlingen kunnen de delen van een fiets correct benoemen. 

De leerlingen kunnen efficiënt luisteren naar een opgenomen fragment door de leerkracht. 

De leerlingen kunnen een gesproken route volgen op een kaart en de eindbestemming aanduiden.